sobota, 31 grudnia 2016

woda

Zastanawiam sie nad tym (tylko do kuchni) bo nie lubie jak z kranu leci mi zimna woda zwlaszcza jak potrzebuje tylko cos oplukac przez doslownie kilka sekund. Z kotlowni do kuchni mam jakies 10 metrow.
Cyrkulacja ciepłej wody ma za zadanie podniesienia komforty użytkowania przyborów sanitarnych to chyba oczywiste a druga sprawa to sam sposób wykonania tej instalacji cyrkulacji ciepłej wody
Niejednokrotnie pisałem i sam widziałem na budowach nieprawidłowo ( w/g mnie ) wykonana cyrkulację W przypadku prawidłowo działającej cyrkulacji ciepłą wodę mamy we wszystkich odbiornikach niemal natychmiast po odkręceniu kurka nie ma mowy o sekundach druga sprawa to izolacja tych dwóch rur, ja w standardzie używałem otuliny o grubości ścianki 25 mm Wiem dobrze że prawie nikt tak nie robi ponieważ otuliny takiej nie dostaniecie od ręki w żadnej hurtowni mi tylko jedna taka hurtownia sprowadzała całymi kartonami w ciągu dwóch dni i zawsze jak zamawiałem to się śmiali że że jest jeszcze jeden taki w Polsce ( jest to siec sklepów )
Sprawa odpowiedniej izolacji rur grzewczych jest naprawdę sprawą ważną , zobaczcie w dziennikach jak wiele jest czerwono niebieskich peszli
A moze jakis dodatkowy zasobnik elektryczny pod zlewem bylby lepszy?
Pozakładałem dodatkowe zawory, żeby odciąć powroty i przestałem używać cyrkulacji.
Dlaczego?
Koszty.
Obliczyłem, że u mnie koszt używania cyrkulacji to między 60 a 100 zł / miesiąc. I to oczywiście w określonych godzinach (rano, wieczór, weekendy).
Prąd i gaz kosztują niestety.
Też mam cyrkulację i też nie używam - nie potrzebnie wydane pieniądze . Mimo tego że pompka chodzi np 15 min to i tak na wodę ciepłą trzeba czekać może parę sekund krócej ale się czeka - a pompka 20 W / h żre ...
W dodatku na początku zrobiłem doświadczenie, czy przeszkadza mi brak cyrkulacji (kuchnia oddalona z 10m, jedna z łazienek ok. 8m...). Generalnie nie ma problemu, po odkręceniu kranu "na full" po dostłownie kilku sekundach jest ciepła woda.

Koszty cyrkulacji w postaci podwójnych rurek, kolanek, trójników i pompki niestety już poniosłem...
Jeśli dla kogoś nie jest to problem, to cyrkulację polecam, ponieważ zdecydowanie podnosi komfort. Zużywa się także mniej wody. (chociaż u mnie w skali miesiąca to była różnica rzędu 300-400 litrów, więc licząc metr sześcienny z kanalizą na separator oferta  poziomie 4,30 zł to 400 kosztuje jakieś 2 zł...)
Dodam, że nie zamierzam tutaj dywagować z teoretykami czy malkontentami i liczyć przez cały wieczór straty ciepła w excelu...
Porównałem po prostu zużycia gazu i prądu w podobnych okresach przy podobnych wielkościach pozostałych zmiennych.
Ale zdecydowałem, że szkoda mi co rok dokładać sobie dodatkowy 1000 zł do opłat...

Nadmienie iz bede mial piec gazowy jednofunkcyjny z zasobnikiem 120 l.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz